MODEL ORGANICZNY

opis wystawy

Fascynacja związkami między obserwowaną rzeczywistością a abstrakcją zaowocowała silnie wykadrowanymi, realistycznymi ujęciami ze zdecydowanym światłocieniem.

Następnie, w konsekwencji dalszych poszukiwań, jeden z takich wizerunków, wyabstrahowany od pierwotnych założeń, został modelem studium kolejnych kompozycji, w coraz większym stopniu przepuszczonych przez filtr wrażliwości artystycznej malarki.

Prezentowany cykl to rozważania o obrazie traktowanym jako obiekt, o przetwarzanym wspomnieniu obrazu, a także o generowaniu nowych kompozycji w oparciu o obrazy mentalne. To szukanie kolejnych warstw wewnątrz płaszczyzny obrazu i budowanie brył z przekształceń wyjściowej kompozycji. Multiplikacja, skalowanie i badanie oddziaływania przedstawień między sobą to próby znalezienia obrazu w obrazie.

Kompozycje balansują na granicy braku koloru, na subtelnie zróżnicowanych temperaturowo odcieniach czerni i bieli. Stopniowo ocieplane i ochładzane plamy budują geometryczne iluzyjne przestrzenie i obiekty, które powstały przez zetknięcie wspomnienia o obrazie z materią płaszczyzny podobrazia. Minimalizm ilości elementów wewnątrz kompozycji połączony jest z nieskończoną liczbą potencjalnych możliwości ich układu, które mogą przyjąć.

O artystce:

Magdalena Jaroć urodziła się w 1995 roku w Gliwicach, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w pracowni malarstwa prof. Stanisława Kortyki i pracowni Mediów Elektronicznych prof. Wojciecha Pukocza. Otrzymała stypendium Ewy Rzewuskiej (2015) oraz stypendium Prezydenta Wrocławia (2017/2018). Wyróżniona w konkursie "Konfrontacje Sztuki" (Warszawa 2016), uczestniczka m.in. "Osten Biennale of Drawing Skopje" (Macedonia 2016) oraz "Ankan International Biennale of Drawing" (indie 2019). Na swoim koncie ma już udział w wielu wystawach zarówno malarstwa jak i rysunku.