Wstęp do katalogu z wystawy – tekst kuratorski

Obrazy Sylwii Szafert powstają długo i z namaszczeniem. Jej wykształcenie (ukończyła Wydział konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej) w pewnym stopniu zdeterminowało sposób malowania, dziś nieco archaiczny, za to niezwykle precyzyjny i efektowny. Artystka, wykorzystując technologie starych mistrzów, w umiejętny sposób zbudowała swój własny, indywidualny język malarski. Jej obrazy, malowane z użyciem wielu warstw podkładów, laserunków i werniksów, uzupełnione warstwą złota płatkowego, srebra czy szlagmetalu to małe arcydzieła, przywodzące na myśl misternie malowane ikony o złotych tłach. Od wielu lat malarstwo Sylwii Szafert jest wyraźnie ukształtowane stylistycznie. Przestrzeń jej obrazów o zauważalnych geometrycznych podziałach wypełniają postaci młodych kobiet często dzieci, niezwykle subtelnych, wręcz eterycznych, które artystka delikatnym rysunkiem wydobywa z neutralnego tła. To prace efemeryczne trochę tajemnicze, w których kruche postaci zajęte wykonywaniem zwykłych czynności , przyjęły na chwilę statyczną pozę i zatrzymane zostały w ciasnym kadrze obrazu. Ważną pozycję w dorobku artystycznym Sylwii Szafert zajmują obrazy inspirowane dalekowschodnim orientem. Można dostrzec w nich wpływy estetyki japońskiej ale też fascynację kulturą tego kraju, jego odrębnością, przywiązaniem do tradycji, rytuałów i ceremonii. Niedawny, kilkumiesięczny pobyt artystki w Japonii zaowocował powstaniem cyklu wyjątkowych prac, które składają się na wystawę "Katachi no aji- smak kształtów" Główne kadry obrazów wypełniają młode kobiety-japonki. Piękne, delikatne i bardzo zmysłowe, często z dyskretnie odsłoniętymi ramionami i piersiami. To bez wątpienia gejsze w swych tradycyjnych, pięknie zdobionych kimonach i finezyjnie ułożonych fryzurach. Oddają się one codziennym zajęciom, ceremonii parzenia herbaty, grze na starojapońskich instrumentach, rytualnej dla gejsz toalecie czy duchowej medytacji. Niezwykła dekoracyjność tych płócien połączona jest z minimalizmem formy, bogactwo z prostotą, szlachetność i elegancja gejsz z ich zmysłowa erotyką. Kompozycja w obrazach Sylwii Szafert wydaje się mieć ogromne znaczenie. Umiejętnie zastosowane podziały przestrzeni wprowadzają ład i harmonię, zachęcając do skupienia i kontemplacji. Użyte w pracach złoto i srebro płatkowe hipnotyzuje swoim bogactwem, nadając obrazom wyrafinowanego smaku i szlachetności. W niektórych pracach tak charakterystyczne dla artystki elementy figuralne zostały zastąpione prawie abstrakcyjna martwa naturą, przedstawiającą typowe dla tradycyjnej kuchni japońskiej dania tzw. kaiseki (wykwintna kolacja składająca się z wielu potraw, podanych w maleńkich naczyniach, ze szczególnym uwzględnieniem estetyki podania), czy bardzo popularne wśród japończyków obento (pudełko minimalistycznych rozmaitości kulinarnych). Pysznią się , wręcz połyskują na złotych tłach płócien niczym kamienie szlachetne na cesarskiej szacie. Zadziwiające wręcz mistyczne wydaje się to z jaką trafnością do tej pory artystka przedstawiała świat wysublimowanej japońskiej estetyki. Od wielu lat to wyobrażenia o tym odległym świecie i jego mieszkańcach były inspiracją dla tego co tworzyła. Dziś wiemy ze konfrontacja z rzeczywistym światem tylko potwierdza to co Sylwia Szafert podświadomie czuła i odbierała tylko sobie znanymi zmysłami. Powstały fascynujące dzieła o niepowtarzalnym charakterze i klimacie, pełne smaków i kształtów odległego a tak bliskiego artystce świata gejsz, obento, orygami i kwitnących wiśni...

Beata Siemińska

KATALOG MALARSTWA SYLWII SZAFERT (proszę klinkąć w odnośnik)