Wystawa malarstwa Mariana Waldemara Kuczmy oraz Magdaleny Kuczmy pt. Obszary wspólne stanowi wyjątkową syntezę artystycznych dokonań pary wrocławskich twórców. Zgromadzone dzieła ukazują proces intelektualno-estetycznego przenikania się dwóch, odmiennych postaw, które pomimo wspólnego korzenia estetycznego, zasadniczo różnią się pod względem stylistyczno-formalnym.

Twórczość malarska Mariana Waldemara Kuczmy bardzo często uznawana jest za jedno z ciekawszych zjawisk w sztuce współczesnej. Według prof. Nicole Naskova, artysta ten należy

[…] niewątpliwie do najciekawszych malarzy tworzących aktualnie, czego dowodem są opinie krytyków, liczne nagrody w znaczących konkursach oraz pokaźne grono wielbicieli dla których obrazy Kuczmy są cenną zdobyczą w ich prywatnych zbiorach.

Wielkoformatowe kompozycje (dostępne pod linkiem ) o wysublimowanej kolorystyce wielokrotnie uważane są za doskonały przykład przetworzenia na język malarski doświadczenia zewnętrznego, które ukryte jest pod pozbawionym mimetyzmu światem form abstrakcyjnych – tylko nieznacznie przypominający realis. Kuczma w swojej twórczości sięga do tradycji koloryzmu polskiego – inspirując się m.in. P.Potworowskim czy A. Nacht-Samborskim wydobywa istotę tkanki malarskiej, której najważniejszym elementem jest wibrujący, wysublimowany kolor. Według Piotra Wójtowicza idea twórcza artysty ma wiele wspólnego z praktyką malarską, jaką prezentował angielski twórca Peter Lanyon, który w podobny sposób traktował materię malarską. W miejscu tym warto również zaznaczyć – posługując się słowami Mirosława Ratajczaka – że malarstwo to zafascynowane jest malarstwem materii, malarstwem „czystym” niejako, rozwiązującym problemy płaszczyzny i koloru, poszukującym wyrazu dla wewnętrznych przeżyć artysty nie w sferze realistycznych czy symbolicznych wyobrażeń przenoszonych na płótno, ale w sferze środków formalnych, jakości malarskich, których odnalezienie pozwala zdefiniować, zapisać partyturę emocji związanych z podróżami artysty w głąb swojej biografii i duchowych przeżyć.

W odróżnieniu od męża, Magdalena Kuczma w sposób szczególny koncentruje się na znaku. Dlatego też w pracach artystki można odnaleźć ślady linearności i znaków graficznych, które złączone z plamą barwną, tworzą integralną całość emanującą metafizycznym pięknem. Zdaniem prof. Nicole Nascova kompozycje Magdy to dla wrażliwego odbiorcy księga estetycznej mądrości, której tradycja sztuk plastycznych uaktualnia się z wrażliwością współczesnej artystki.

Prace Magdaleny Kuczmy wykonane są na papierze w technice mieszanej – można w nich odnaleźć zarówno elementy malarstwa, kolażu, jak i tradycyjnego druku. Bez wątpienia poetyckość przekazu budowana jest tu za pomocą znaku graficznego, jakim jest litera. Jak mówi sama artystka:

Pozbawiam literę tego pierwotnego znaczenia, nadając jej jednocześnie autonomiczną wartość, a tym samym nową jakość – odtąd staje się ona subiektywną formą mojej plastycznej wypowiedzi.

Pismo, będące dla artystki swoistym nośnikiem energii, stanowi istotny element kompozycyjny, a także dzięki swym właściwościom nadanym przez kulturową konwencję, potęguje aurę symboliczną. Dlatego też, nie bez znaczenia jest fakt, iż wykorzystywane przez Magdalenę Kuczmę teksty, są bardzo często […] zapisem ciągu myśli towarzyszących […] przy pracy, dzięki czemu realizacje te mogą zostać uznane za autorski pamiętnik artystyczny.

Prace Magdaleny Kuczmy znajdują się w zbiorach Królowej Holandii, Belgijskiej Pary Królewskiej, Kardynała Archidiecezji Wrocławskiej Henryka Gulbinowicza, Kardynała Archidiecezji Kolońskiej Joachima Meisnera.

Magdalena Kuczma

Urodziła się w 1967 roku w Sosnowcu. Uczęszczała do Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem, (specjalizacja- rzeźba). W latach 1987-1993 studiowała na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby na PWSSP we Wrocławiu, gdzie w 1993 roku uzyskała dyplom z malarstwa w pracowni prof. Józefa Hałasa, wzbogacając go o aneks z grafiki, zrealizowany w pracowni prof. Romana Kowalika.

Marian Waldemar Kuczma

Urodził się w 1967r. w Sanoku. Uczęszczał do Liceum Plastycznego w Miejscu Piastowym, (specjalizacja – snycerstwo). W latach 1988-93 odbył studia na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. W 1993 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Józefa Hałasa. Obecnie prowadzi pracownię dyplomującą z malarstwa. Od 2009r. jest adiunktem habilitowanym. Od 2008r.jest kierownikiem Katedry Malarstwa ASP we Wrocławiu. Zajmuje się malarstwem i rysunkiem.

Kurator wystawy: Kama Wróbel

Koordynacja projektu: Kama Wyszyńska