Wystawa prac Grzegorza S. Tomasiaka, doktoranta Uniwersytetu Śląskiego na Wydziale Artystycznym w Cieszynie, to kolejna odsłona projektu Bryły Platona.

Grzegorz S. Tomasiak zajmuje się pisaniem ikon, malarstwem, grafiką, rzeźbą, projektowaniem graficznym i fotografią cyfrową. Nie tylko biegle posługuje się tradycyjnymi technikami w sztukach plastycznych, ale również zadziwia pomysłowością w użyciu nowych mediów w sztuce. Od 2012 r. zajmuje się pisaniem Ikon w układzie kodu QR. Jest to Alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy kod kreskowy – modularny i stałowymiarowy, będący wg autora czynnikiem wymiaru perspektywy w Ikonie. Jest to nowy rodzaj przedstawień współczesnych Ikon, gdzie główną kompozycją jest treść ukryta w kodzie. Skonstruowane formy zawierają tekst opisu Ikony. Wygenerowany kod napisany na Ikonie daje się odczytać w pełni przez aplikację na smartfonie.

 

Koncepcje QR kodu w malarstwie tablicowym

Niniejsza wystawa w ramach projektu dla młodych artystów – Bryły Platona w wrocławskiej Klubokawiarni Mleczarnia jest próbą przedstawienia prac w tematyce malarstwa tablicowego. Na wystawie wystawione są Ikony w alfanumerycznym, dwuwymiarowym, matrycowym kodzie kreskowym – modularnym i stałowymiarowym, będącym czynnikiem sfery w wymiarze perspektywy w Ikonie. Prawie połowa lub całość Ikony jest zapisana w sposób odbiegający od tradycyjnej konwencji ikonicznej. Kulminacyjny moment przedstawiający wybraną scenę jest zasłonięty kodem. Kodem będącym formą ukazującą na pierwszy rzut niezrozumiały układ kwadratów. Połączone ze sobą kwadraty kryją w sobie zapisaną informację. W przeciwieństwie do twórczości Ryszarda Winiarskiego są to precyzyjnie wygenerowane układy kwadratów. Skonstruowane formy zawierają zapisaną treść tematu Ikony wraz z inskrypcją wybranej księgi Starego lub Nowego Testamentu.