Platonic Solids is a joint initiative of the Plato Art Gallery and Mleczarnia Café under the auspices of the Academy of Fine Arts in Wroclaw, created in order to honour young debut artists.

The project is addressed to the students and young graduates of fine art universities all over the country. It is a social initiative, aimed to promote and educate debuting artist. The experience of the organizers can give young artists a professional knowledge in the field of building their own brand in the global art market.

Ultimate goal of the project is to select prominent talents from among the candidats circle of fine art academies. What is more, debiutants will be able to represent their creative production during individual exhibition.

Platonic Solids is cyrclic project and every year qualify committee choose ten finalists. Special character of this undertaking emphasize the fact, that each of  distincted artists will be honored by having individual exhibition in Mleczarnia Café. From among THE finalists independent Jury will choose the winner, who will be prized with the final exhibition with ceremonial vernissage in Plato Art Gallery.

Winner of the Platonic Solids will be invitated to tight group of artists representated by our Gallery and, at the same time it will be for her or him first possibility to show off on the commercial art market.

Bryły Platona | Wystawa 1. Klaudia Zawada

Wystawa malarstwa Morfologia cienia

Cień , który materialnie nie istnieje, opisuje obserwowane przedmioty, dostarcza wielu informacji. W archeologii powietrznej jest to główny instrument do lokalizowania kurhanów i nasypów ziemnych. Tylko w niektórych porach dnia jesteśmy w stanie dostrzec te odkrycia. Ta pora zwana jest przez archeologów: porą lynchets . Wczesny ranek, kiedy słońce jest jeszcze nisko na horyzoncie silne boczne światło za pomocą cienia naturalnie wydobywa rzeźbę terenu. Doniosłe znaczenie ma fakt, że każde mechaniczne naruszenie gleby dokonane przez człowieka jest praktycznie rzecz biorąc niezniszczalne. Niezależnie od roślin pokrywających dany fragment, z lotu ptaka widzimy wyodrębnione w odcieniu plamy.” Klaudia Zawada

 

Klaudia Zawada

Urodzona w 1990r. w Katowicach. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, na kierunku malarstwo. Dyplom zrealizowała w pracowni prof. Mariana Waldemara Kuczmy i prof. Wojciecha Kaniowskiego. Obecnie studentka studiów doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

 

 

Interferencje I
akryl na płótnie, 150x90cm
Work available Ask for price
Interferencje II
akryl na płótnie, 150x90cm
Work available Ask for price
Interferencje VIII
akryl na płótnie, 150×90 cm
Work available Ask for price
Interferencje XII
akryl na płótnie, 150×90 cm
Work available Ask for price
Interferencje XIV
akryl na płótnie, 150×90 cm
Work available Ask for price
Lynchets I
akryl na płótnie, 162×116 cm
Work available Ask for price
Lynchets III
akryl na płótnie, 162×116 cm
Work available Ask for price
Lynchets II
acrylic on canvas, 162x116 cm
Work available Ask for price

Bryły Platona | Wystawa 2. Marta Czarnecka

Wystawa malarstwa Re-interpretacje

Rzeczywistość przejawiająca się w postaci różnorakich zapisów nigdy nie jest tożsama, jednakowa i zrozumiała, niemożliwe staje się odnalezienie całościowego jej sensu, czy kryjącej się za nią prawdy. Jawi się jako pasmo następujących po sobie śladów, które odsyłają do kolejnych – i tak w nieskończoność - każde zdarzenie to milcząca mnogość innych wydarzeń. Interpretacja zapisu rzeczywistości jest wyłącznie wieloraka, nigdy zaś jedna i prawdziwa.
Cykl obrazów zatytułowany „Re-interpretacje” stanowi próbę re-konstytucji własnych wspomnień poprzez zestawienie na jednej płaszczyźnie elementów wielu różnych wydarzeń (zarejestrowanych na fotografiach). Sytuując te fragmenty w nowym „środowisku” stwarzam tym samym pretekst do ewolucji znaczeń. W ten sposób czas przestaje być liniowy, zostaje zaburzony jego porządek, a zdekontekstualizowane zdarzenia stają się nomadyczne. W rezultacie z serii wydarzeń powstaje zupełnie nowa, odrębna (dająca się różnorako odczytać) historia, nadająca tym wspomnieniom świeży kontekst, hierarchię, zależności bądź okoliczności. Bowiem każde zdarzenie znajduje swoje odbicie w kolejnym, buduje wespół z innymi nieustannie rozrastający się splot. Na pozór nie mające nic wspólnego ze sobą postacie, przestrzenie (obciążone swoją odrębną przynależnością do konkretnej sytuacji czy daty) nagle zaczynają tworzyć razem spójną całość, jak gdyby od zawsze istniała pomiędzy nimi jakaś ścisła relacja.

Marta Czarnecka

Urodzona 25 czerwca 1991 r. w Tarnowskich Górach, obecnie doktorantka w zakresie Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Absolwentka II Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Tarnowskich Górach. W 2015 r. obroniła dyplom magisterski z wyróżnieniem z Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, w Pracowni prof. Ireneusza Walczaka. Artystka tworząca głównie malarstwo, jak również i inne sztuki wizualne, takie jak rysunek, sitodruk, instalacja etc.

Bryły Platona | Wystawa 3. Kamil Pieczykolan

Wystawa Kamila Pieczykolana „Wędrówki fotonów” to trzecia prezentacja z cyklu Bryły Platona – wspólnego projektu Galerii Sztuki Platon i Klubokawiarni Mleczarnia, pod patronatem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Kamil Pieczykolan – student V roku malarstwa w pracowni Wojciecha Lupy oraz Łukasza Huculaka, na Akademii Sztuk Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.Laureat licznych prestiżowych wyróżenień, m.in. aureat Grand Prix VIII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2014 oraz nagrody w międzynarodowym konkursie rysunkowym FID Prize 2016 w Paryżu .

 

Poczucie bycia obecnym w przestrzeni jest problemem, który bardzo mnie zajmuje. Jest tak wiele interpretacji i sposobów na doświadczenie „bycia”. Jeśli istnieje „ja” w ogóle, to jaka duża porcja mnie jest potrzebna do bycia częścią otoczenia? I dalej, idąc tym tropem, jaka porcja mnie jest potrzebna, żeby stworzyć obraz?

Do niedawna jeszcze próbowałem rysować formy, które nie mogłyby istnieć w naszym wymiarze. Sposób myślenia podobny do wymyślania światów nie zbudowanych z elementów, z których składa się świat, w którym żyjemy. Próbwałem wymyśleć alternatywę dla przestrzeni, światła, wszystkiego. Coś innego na miejsce fizyki, języków, dżwięku, objętości, żywych stworzeń, kolorów czy podróżującego światła.

Ten proces sprawiał mi ból. Kiedy o czymś myślę, od razu wyobrażam sobie okoliczności, które pozwalają temu czemuś funkcjonować, ale nie mogę tego robić myśląc o obiekcie, który nie może mieć kształtu, nie może istnieć, nie może mieć masy ani być zrobiony z atomów, w ogóle nie może być obiektem. Nie może mieć nic wspólnego z naszym światem i jego prawami.

Napotykając te trudności zaakceptowałem niemożliwość stworzenia zupełnie nowego środowiska, opartego o nowe prawa – zamiast tego postanowiłem oddać się studiowaniu światła i jego zachowania, tego jak opowiada o materii i użyć tej wiedzy do popchnięcia granic patrzenia, tworzyć obrazy, które są równoległe do natury, ale osobne od niej.  Kamil Pieczykolan

 

 

Bryły Platona | Wystawa 4. Anna Kiszka

Wystawa malarstwa Anny Kiszki, studentki Akademii Sztuk Pieknych we Wrocławiu, to kolejna odsłona projektu Bryły Platona.

Anna Kiszka- urodzona 7 lipca 1994r. w Rybniku. Obecnie studentka III Roku Malarstwa w pracowni prof. Mariana Waldemara Kuczmy na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Absolwentka I Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Śląskich w Rybniku. Laureatka I miejsca na V Ogólnopolskiej Pleneriadzie Uczelni Artystycznych w Kazimierzu Dolnych oraz kilku konkursów na malarstwo ścienne we Wrocławiu m.in. w Centrum Technologii Audiowizualnych.

W mojej twórczości skupiam się na przetwarzaniu elementów z otaczającej mnie
rzeczywistości, tak aby powstał z nich mój osobny, autonomiczny świat. Łączy on
zarówno niesłychanie inspirujące mnie formy organiczne, różnorodne często
nietrwałe i ulotne struktury jak i konkretne formy. W malarskich poszukiwaniach
opieram się na znalezieniu momentu kiedy te dwa pozornie antagonistyczne
obszary nie tylko się przeplatają, ale są również zespolone i uzupełniają się.
Ostateczna treść może wydawać się zagadkowa, ale jest to zamierzone. Staram
się zachować na obrazach pewien obszar niedookreślenia, który pozwoli odbiorcy
na poruszanie się w ich przestrzeni trochę intuicyjnie i za pomocą własnej
wyobraźni. Anna Kiszka

 

Platonic solid | 5. exhibition Grzegorz S. Tomasiak

June 23 – September 30 at Mleczarnia Café   Plato Art Gallery and Mleczarnia Café invite you to the fifth exhibition of the project Platonic Solid under the auspices of the Academy of Fine Arts in Wroclaw . Opening of the exhibition of Grzegorz S. Tomasiak’s paintings  will take place during   the European Capital of Culture 2016

Platonic solid | 6. exhibition Monika Mysiak

Monika Mysiak was born in 1986. She graduated with honor Painting in prof J. Rykala and A. Kowalski workshop.  The exhibition entitled “64 m2” combines personal past and present life of Monika Mysiak. The artist’s works, kept mainly in whites and grays, attracted purity, lightness, femininity and mystery. 

Platonic Solid| 7. exhibition Aleksandra Staniorowska

Draperies deprived of their forms, dismembered, take on new characteristics and meanings. This lack thoughen them. Originally flaccid and delicate, they are becoming more like bronze statues.

Aleksandra Staniorowska was born in 1990 in Wroclaw. Since 2012 she is studying painting at the Academy of Fine Arts E. Geppert in Wroclaw. In art she is looking for intrigue and interesting collision of substances. She appreciates understatements, which are very inspiring for artist and provocate many interpretations.

Platon Galeria Sztuki
ul. Krupnicza 13, 50-075 Wrocław
tel. (71) 797 02 50, e-mail: galeria@platon.pl